تبلیغات
شرکت سهامی عام تجارت الکترونیک - بررسی شرکت های بازاریابی شبکه ای فعال در ایران

امروز:

بررسی شرکت های بازاریابی شبکه ای فعال در ایران

» نوع مطلب : مقررات شرکت ،

بررسی شرکت های بازاریابی شبکه ای فعال در ایران

     

 هدف از این نوشتار صرفا معرفی شرکت هایی است که در ایران به طور رسمی یا غیر رسمی در زمینه بازاریابی شبکه ای فعالیت می کنند. نگارنده به هیچ عنوان این معرفی را تایید یا عدم تایید آنها نمی داند و متمایل است مبنایی برای مقایسه شرکت های موجود فراهم کند. این مقایسه در صورتی ارزشمند خواهد بود که در ماههای آتی شاهد شکل گیری فضای قانونی و ترسیم سازوکارهای مناسب برای تعاملی قانونمند با این نوع پدیده ها شاهد باشیم هر چند که به نظر می رسد فعالیت های غیررسمی در این زمینه افزونی یافته است. این که آیا

بررسی شرکت های بازاریابی شبکه ای فعال در ایران

     

 هدف از این نوشتار صرفا معرفی شرکت هایی است که در ایران به طور رسمی یا غیر رسمی در زمینه بازاریابی شبکه ای فعالیت می کنند. نگارنده به هیچ عنوان این معرفی را تایید یا عدم تایید آنها نمی داند و متمایل است مبنایی برای مقایسه شرکت های موجود فراهم کند. این مقایسه در صورتی ارزشمند خواهد بود که در ماههای آتی شاهد شکل گیری فضای قانونی و ترسیم سازوکارهای مناسب برای تعاملی قانونمند با این نوع پدیده ها شاهد باشیم هر چند که به نظر می رسد فعالیت های غیررسمی در این زمینه افزونی یافته است. این که آیا این نوع فعالیت های غیررسمی را لزوما خلاف قانون بدانیم یا خیر، تشخیصی است که باید از طرف مراجع ذیصلاح و مراکز نظارتی ارائه شود و طبعا صاحب این قلم و مردم چشم به ارشاد چنین دستگاه هایی دوخته اند. نکته بعدی اینکه متاسفانه به دلیل محدودیت منابع مجبور شدیم به پاره ای از اظهارات افراد مطلع درباره این نوع شبکه ها اکتفا کنیم قطعا اگر هر یک از این شرکت ها در ایران دارای نمایندگان قانونی هستند خوشحال خواهیم شد در چارچوب قوانین از دیدگاه و آراء آنان نیز در شماره های بعدی استفاده کنیم. این مسیر همچنان باز است و افزودن بر غنای مطالب محبتی است که خوانندگان مبذول خواهند داشت.
 
شرکت
Quest International
شرکت GQI از سال 1998 کار خود را آغاز کرد و در سال 2004 تبدیل به مجموعه ای از شرکتها با خدمات و محصولات متنوع و گوناگون با نام  QI شد که هم اکنون GQI یکی از زیرمجموعه های شرکت QI است. دفتر مرکزی آن در کشور هنگ کنگ واقع است . شرکت GQI در ابتدای کار به عنوان یک شرکت بازاریابی شبکه ای، برای فروش محصولات کلکسیونی شامل سکه، ساعت و گردن بندهای طلا و نقره که سعی می کند کیفیت و مرغوبیت سکه ها و ساعت ها را به تایید بانک مرکزی کشورهای مختلف برساند شروع به کار کرد. تولید کننده اصلی محصولات این شرکت، یک شرکت آلمانی به نام Mayer Mint است که در سال 1871 میلادی تاسیس شده و زمینه اصلی فعالیت آن ضرب سکه های کلکسیونی است. علاوه بر آن، شرکت GQI با حدود 10 تولید کننده دیگر سکه های کلکسیونی در دنیا دارای قراردادهایی است. بنا به گفته برخی مطلعین، این شرکت عمدتا در آسیا توسعه یافت و در کشورهای مالزی« هند، اندونزی و ... گسترش پیدا کرد و در حدود سال 1379، از طریق دبی توسط فردی به نام فیصل وارد ایران شد. شروع فعالیت این شبکه در ایران از شهر لار بود و به تدریج در سایر شهرها گسترش یافت و از اوایل سال 1382 در تهران شروع به گسترش کرد. در سایت اینترنتی این شرکت، تعداد اعضاء یا ثبت نام شده ها این شرکت در دنیا، در پایان سال 2003 میلادی 600 هزار نفر عنوان شده که عمدتا در آسیا فعال هستند. در میان کشورهای اروپایی نیز، این شرکت در کشور سوئد از رشد بیشتری برخوردار بوده است. آمار غیر رسمی موجود، حاکی از عضویت بیش از 350 هزار نفر ایرانی در این شبکه در اواسط سال 2004 میلادی است. شرکت در اوایل سال 2004 میلادی، Plan خود را تغییر داد و در سبد محصولات خود، محصول Vacation را اضافه کرد که رزرو بلیط برای هتل در کشورهای مختلف است. طرف قرارداد این شرکت برای تامین سرویسهای مسافرتی، شرکت RCI می باشد. با تغییر Plan، اعضاء یا ثبت نام شده ها شرکت نیز، علاوه بر شرایط قبلی شرکت GQI می توانند از مزایای جدید شرکت QI استفاده کنند. چند ماه پس از ارائه محصولات مسافرتی، محصولات دیگری تحت عنوان Quest Technology به سبد محصولات شرکت اضافه شد. در حال حاضر شرکت بازاریابی، شرکت Quest International است که در مرکزیت یک مجموعه از شرکت ها از قبیل Quest Vacation، Quest Technology، Quest Finance و ... قرار دارد. شرکت هدف خود را از ارائه محصولات جدید، ارائه محصولات متناسب با مناطق جغرافیایی جدید عنوان کرده است و به طور خاص مشتریان هدف محصول Vacation را کشورهای اروپایی و آمریکا بیان می کند. با توجه به نظر می رسد ارائه این محصولات برای حل مشکلات قانونی ورود به بازارهای آمریکا و اروپا باشد. لازم به ذکر است که همه محصولات فوق در قالب یک Plan واحد و از طرف شرکت Quest International ارائه می شوند.
طرح کار شرکت
QI به شکل باینری است. هر فرد در این سیستم می تواند با یک خرید یکی از محصولات شرکت به عنوان IR (نماینده مستقل) به سیستم وارد شود. هر فرد در سمت چپ و راست خود، دو نفر را به مجموعه معرفی می کند که آنها هم اقدام به خرید محصول می کنند و عضویت افراد جدید به همین ترتیب ادامه پیدا می کند. در این Plan سقف درآمد هفتگی برابر با حداکثر 15000 دلار برای هر TC قابل افزایش است. TC (مرکز پیگیری، کدشناسایی (شناسایی فرد برای ورود به سیستم است) فاصله زمانی واریز پول تا تحویل محصول در این سیستم 10 هفته و فاصله زمانی انجام محاسبات تا دریافت پورسانت 2 هفته می باشد. در حال حاضر محصولات ایران به دلایل عدم پشتیبانی پروتکل های پستی مورد نیاز شرکت به آدرس نمایندگی دبی ارسال می شوند. پورسانت ها به شکل چک England Standard Chartered Bank و New York Chase Manhattan Bank، به شکل Telegraphic Transfer قابل دریافت بوده است. همچنین بسیاری از افراد، پورسانت خود را از طریق E-Card مخصوص شرکت دریافت می کنند. نکته قابل توجه در Plan کار این شرکت، ارائه چند محصول در یک Plan است. همچنین استفاده از سیستم پیشرفته امتیازدهی به محصولات است که پوشش فراگیری را ایجاد می کند.
 
شرکت
My7Diamonds
شرکت
My7Diamonds نیز از جمله شرکت هایی است که با Plan  تک محصولی در ایران با استقبال فراوانی رو به رو شد. این شرکت به دلیل هزینه ورود نسبتا پایین، نسبت به شبکه های مشابه از سرعت رشد بالاتری برخوردار شد. بنا به گفته برخی مطلعین معلوم شد، بر طبق آمار غیر رسمی، تعداد اعضای این شبکه در ایران در حدود 300 هزار نفر می باشد. محصول این شرکت الماس و Plan آن نیز از نوع باینری است. این شرکت نیز در حدود 4 سال پیش به ایران وارد شد و در عرض 2 سال، رشد بسیار سریعی کرد. گفته می شود Plan فعلی شرکت My7Diamonds از Plan قبلی شرکت QI الهام گرفته شده و بسیار شبیه به آن می باشد، با این تفاوت که در Plan، My7Diamonds، افراد به شکل قسطی اقدام به خرید محصول می کنند. در طرح فوق، افراد با پرداخت 150 دلار اقدام به عضویت در شبکه می کردند و به ازای هر 3 نفر در سمت چپ و 3 نفر در سمت راست، 100 دلار دریافت می کردند. مبلغ عضویت اولیه، به عنوان قسط اول خرید محصول محسوب می شد. به ازای مضارب 5 از پورسانت (پورسانت پنجم، دهم و ...)، پورسانت به فرد پرداخت نمی شد و به عنوان قسط های بعدی خرید محصول محسوب می شد. به این ترتیب فرد مجبور بود برای دریافت محصول خود، تعداد معینی زیر مجموعه (تعادل 75) جذب کند و اگر موفق به جذب این تعداد افراد در زیر مجموعه خود نمی شد محصولی دریافت نمی کرد. قسط بندی اجباری و دریافت محصول تا دریافت هفتمین الماس ادامه داشت و به همین دلیل این شرکت My7Diamonds نامیده شد. (هم در مورد شرکت Gold Quest و هم My7Diamonds، Plan قبلی هر دو شرکت به شکل قسطی بود باعث ایجاد مشکلات فراوان شد). در Plan قسطی، افرادی که موفق به جذب تعداد معینی زیرمجموعه نمی شدند، اگر چه پولی به عنوان پول عضویت اولیه پرداخت کرده بودند اما در ازای آن محصولی دریافت نمی کردند. در واقع شرط دریافت محصول در این شکل از Plan پرداخت قسط های محصول از طریق جذب اعضای جدید بود. با ایجاد مشکلات، هر دو این شرکت ها اقدام به تغییر Plan نموده و قسمت خرید قسطی، تعدیل شد. شرکت QI در Plan جدید خود، کلا قسمت خرید قسطی را حذف کرد و به افرادی که موفق به جذب تعداد زیرمجموعه های لازم برای دریافت محصول، نشده بودند پیشنهاد داد که بقیه قیمت محصول را پرداخت کرده و محصول را تحویل بگیرند و یا محصول کم قیمت تری متناسب با پول اولیه خود تحویل بگیرند.

 
شرکت
Empire Dreams
شرکت Empire Dreams، حدود دو سال پیش وارد ایران شد و تاکنون رشد بسیار خوبی داشته است و Plan آن از نوع باینری و تک محصولی است. محصول این شرکت در بدو ورود Debit Card است که با طی شرایطی به Silver Credit تبدیل می شود. فرد با پرداخت 130 دلار در این شبکه عضو می گردد و یک Debit Card با شارژ 2 ساله دریافت می کند. به ازای عضویت هر 1 نفر در سمت چپ و 1 نفر در سمت راست خود، پورسانتی برابر با 10 دلار به شکل Debit به حساب او واریز می شود. پس از رسیدن به تعادل 20 (20 نفر در سمت چپ و 20 نفر در سمت راست)، کارت فوق به Silver Credit تبدیل می شود.

  
شرکت
Goldmine
محصول این شرکت سمبل های ضرب شده 12 ماه سال بر روی سکه صلا است و Plan آن باینری و تک محصولی است. این شرکت کمتر از یک سال پیش به ایران وارد شد. محصول اصلی شرکت، سکه هایی با نقش سمبل ماههای مختلف سال است که فرد با توجه به تاریخ تولد خود یکی از آنها را انتخاب می کند، لذا برخلاف QI تعداد هر محصول، محدود نبوده و محصول کلکسیونی محسوب نمی شود. مبلغ عضویت اولیه بستگی به فرد دارد و با مبلغ 30، 60، 110 و 220 دلار می توان وارد شبکه شد. مبالغ فوق همانند My7Diamonds به عنوان قسط اولیه محصول، محسوب می شوند. مبلغ اولیه بسیار کم در این سیستم، باعث رشد سریع آن گشته است. بسته به مقدار پرداخت اولیه، فرد به ازای تعداد افراد زیرمجموعه خود، پورسانت های مختلفی دریافت می کند. بیشتر افراد در این سیستم با مبلغ 60 دلار وارد شبکه می شوند. در این شکل کار، افراد به ازای اولین 1 نفر در سمت چپ و 1 نفر در سمت راست خود پورسانتی تبرابر با 30 دلار دریافت می کنند و از آن به بعد به ازای هر 3 نفر در زیرمجموعه خود، پورسانتی برابر 30 دلار دریافت می نمایند. البته شبکه های نامبرده شده تنها تعدادی از موارد فعال درایران هستند و می توان از شرکتهایی نظیر Vision – Biz nat  -  EBL – Golden staok – Iranbin egold – aminava - Istreamn – Mcrchand که شرکت کانادایی است از جمله بازاریابی های شبکه ای فعال در ایران نام برد و عمدتا نیز از شیوه باینری استفاده می کنند.
با توجه به مطالبی که در این مقاله بیان شد تحلیل مقایسه ای بر روی شرکت های فعال بازاریابی شبکه ای در ایران انجام شده که در جدول شماره ذیل به نمایش درآمده است. پارامترهای در نظر گرفته شده برای سطرهای جدول هر یک معرف خصوصیاتی است که در بررسی یک شرکت بازاریابی شبکه ای باید به آنها توجه شود و ارزیابی انجام شده در هر خانه جدول بر اساس مشاهدات صورت گرفته و لزوما دقیق نمی باشد. جدول مذکور می تواند، به عنوان پایه ای برای ارزیابی صحت یا سقم عملکرد شرکت های بازاریابی شبکه ای و مورد استفاده قرار گیرد و متدولوژی و روش شناسی موضوع به کار آید. بدیهی است برای تشخیص نهایی و اعمال ملاحظات قانونی، نیاز به تحقیق و بررسی بیشتر و توسعه بررسی و در بر گرفتن عوامل دیگر هم ضروری به نظر می رسد. 
  
  
جدول 1: مقایسه شرکت های
MLM در ایران 
 
از مشاهدات و جمع بندی اطلاعات حاصل از گفتگو با برخی صاحب نظران بر می آید همانطور که قبلا اشاره شد، در چند سال گذشته شرکت های بازاریابی شبکه ای از استقبال زیادی در بین مردم ایران و به خصوص جوانان برخوردار شده اند. فعلا از قضاوت در مورد اینکه هر یک از این شرکت ها کار خود را به روش بازاریابی شبکه ای و یا طرح هرمی انجام می دهد، پرهیز می شود و از همگی این شرکت ها، به عنوان شرکت های فعال نام برده می شود. از میان شرکت هایی که تحت عنوان بازاریابی شبکه ای یا
Network Marketing وارد ایران شدند تعدادی از آنها از شهرت و مقبولیت بیشتری برخوردار شدند که از جمله می توان به شرکتهای QI، My7Diamonds، Goldmine، Empire Dreams، EBL و Vision International People Group اشاره کرد. از میان شرکت های ایرانی که اقدام به فروش محصولات خود به شیوه بازاریابی شبکه ای کرده اند می توان از شرکت امین آوا و ایران بین نام .
در کشور ایران، بازاریابی شبکه ای از رشد سریع و گسترده ای برخوردار بوده است. یکی از دلایل این امر، جدید بودن تجربه این شیوه فروش در ایران است. معمولا افرادی که وارد یکی از این شبکه های فروش می شوند، در مورد سود احتمالی که به دست می آورند، بسیار هیجان زده هستند و این هیجان و انرژی به افراد بعدی که مشتریان بالقوه شرکت ها محسوب می شوند، منتقل می شود. وجود نداشتن تجربیات قبلی در کشور ما باعث می شود تا اعضای جدید، مطالب بیان شده توسط اعضای قبلی را بپذیرند و بدون تحلیل کافی، همانند افراد قبلی با تعصب و انرژی زیاد به تبلیغ این روش و شرکت مربوطه بپردازند. وجود نمونه های فراوان از افرادی که در شبکه مربوطه یا شبکه های دیگر، به همین روش درآمد زیادی کسب کرده اند، باعث می شود تا افراد تصور کنند بازاریابی شبکه ای یک روش بسیار ساده و سریع برای پولدار شدن است. در واقعیت، افراد با داشتن تعهد در کار جدی و برخوردار بودن از یک حداقل روابط عمومی و تاثیرگذاری می توانند درآمدی بیشتر از درآمد معمول خود در این شبکه ها به دست آورند، اما لازمه آن جدیت زیاد در این کار است که با تصور اولیه افراد در هنگام ورود، تفاوت دارد. در کشورهای دیگر معمولا دو دینامیک دیگر نیز وجود دارند. اولا بسیاری از افراد قبلا در شبکه های دیگر عضو شده و ناموفق بوده اند و یا در صورت موفقیت به سختی کار واقفند. خود این امر باعث ایجاد یک دینامیک منفی می شود که از ورود بسیاری از افراد به این شبکه ها جلوگیری می کند. ثانیا تعدادی از افراد در شبکه های دیگری عضو بوده اند و موفقیت کسب کرده اند و یا اینکه حتی در صورت عدم موفقیت، به موفقیت در شبکه های دیگر امیدوار هستند، که این موضوع باعث ایجاد یک دینامیک مثبت می شود. برآیند این دینامیک ها، بازاریابی شبکه ای را از حالت یک پدیده انفجاری در اجتماع، خارج می کند و باعث می شود تا بازاریابی شبکه ای نیز مانند مشاغل دیگر، مخاطبان خاص خود را داشته باشد. البته همواره برای افرادی که تازه به سن قانونی می رسند، بازاریابی شبکه ای یک تجربه جدید و امیدوار کننده محسوب می شود و لذا این افراد از مشتریان بالقوه مهم شرکت
MLM محسوب می شوند.
علاوه بر موارد ذکر شده، در کشورهای توسعه یافته، اشتغال افراد به کار دلخواه خود و کسب درآمد کافی برای زندگی متوسط، موجب ایجاد انگیزش برای ورود به این شبکه ها در مقایسه با کشورهای در حال توسعه مانند ایران محسوب می شود. در عین حال رشد فزاینده دانشجویان دختر در دانشگاه های کشور، باعث ایجاد جمعیت جدیدی به عنوان متقاضی کار می گردد. از نظر جمعیت شناختی نیز افرادی که
Baby Boom 18 تا 24 سال جمعیتی ایران قرار دارند، به زودی وارد بازار کار می شوند. با توجه به نکات فوق به طور فزاینده با جمعیتی رو به رو هستیم که متقاضی کار هستند ولی به این نیاز پاسخ داده نی شود. عامل فوق در کنار عواملی همچون بیکاری داوطلبانه ناشی از درآمدهای ناکافی، درآمد سرانه پایین، نا امیدی از پیشرفت شغلی و سرخوردگی اجتماعی مردم و در نهایت نابرابری اجتماعی فزاینده طبقه ثروتمند و فقیر که بر خلاف جوامع پیشرفته، ناشی از کار شدید نسل های قبلی نیست و در اثر فرصت های باد آورده و یکشبه حاصل شده، باعث می شود تا یکشبه ثروتمند شدن و یا حداقل هر عامل امیدواری به پیشرفت زندگی، جذابیت بسیار زیادی در بین مردم ما داشته باشد و هزینه فرصت وارد شدن به سیستمهای شبکه ای نیز با توجه به مشغول نبودن به کارهای سازنده، در بین مردم بسیار کم باشد. مجموعه عوامل فوق باعث می شود تا نیاز به چنین سیستمهایی در بین مردم وجود داشته باشد و به نظر می رسد این سیستمها چه در شرایط فعلی و چه در آینده نزدیک در ایران محیط بسیار مساعدی برای رشد دارند که با اعمال اجبارهای دولتی یا تبصره های قانونی قابل جلوگیری نیست. در بدترین حالت و با اعمال فشار به نحوه بروز یک پدیده اجتماعی به جای مواجه شدن با علل و ریشه های آن، شکل بروز پدیده فوق به قاچاق یا فعالیت های زیر زمینی تغییر می کند. علاوه بر موارد فوق، نکته دیگری که به این رشد سیستمها کمک می کند وجود نداشتن بازار سرمایه کارا در کشور و عملکرد ضعیف نهاد شکل دهنده آن یعنی بازار بورس است. با توجه به اینکه عضویت در شبکه های بازاریابی شبکه ای معمولا سرمایه اولیه چندانی لازم ندارد، وجود ساز و کارهای کارآمد برای جذب و سوددهی به سرمایه های کوچک در یک جامعه، می تواند هزینه فرصت ورود سرمایه های کوچک به شبکه های بازاریابی شبکه ای را کاهش دهد.
از جمله موارد قابل ذکر دیگر در رابطه با بازاریابی شبکه ای در ایران، وجود نداشتن قوانین و مقررات در این موضوع است. نکته ای که در حال حاضر به طور مقطعی به عنوان دلیل اصلی غیرقانونی بودن این فعالیت بازاریابی شبکه ای ذکر می گردد خروج ارز از کشور است که با توجه به جهانی شدن اقتصاد مشاهبت
MLM با واردات کالاهای دیگر از این لحاظ، از استحکام کافی برخوردار نیست. استدلال خروج ارز به مثابه این است که بگوییم خرید هر کاری خارجی به لحاظ اینکه باث خروج ارز از مملکت می شود ممنوع است. وضع قوانین و مقررات لازم برای فعالیت سیستمهای بازاریابی شبکه ای و همچنین قوانین مالیاتی بر این شبکه ها و سایر شرکت هایی که از بستر تجارت الکترونیک برای کار خود استفاده می کنند و مشخص کردن اینکه بر طبق چه معیارهایی می توان شرکت های بازاریابی شبکه ای را از طرح های هرمی تشخیص داد، می تواند از بسیاری از مشکلات احتمالی جلوگیری کند.
ایجاد اثرات اجتماعی متفاوت و متنوع از دیگر نکات مهم است. بازاریابی شبکه ای نیز همانند بسیاری از مفاهیم دیگر در مرحله اجرا می تواند مورد استفاده صحیح و یا نادرست قرار گیرد. در کشور ما تعدادی از افراد سودجو از ناآگاهی مردم نسبت به این روش کسب و کار استفاده کرده و حتی با ایجاد سایت های مجازی افراد را در یک شبکه تقلبی عضو کردند. در عین حال در بسیاری از این شبکه ها اطلاعات منتقل شده به افراد بعدی، مبتنی بر واقعیت نبود و سودجویی افراد و نبود قوانین، به ایجاد مشکلات مختلف منجر شد. از طرف دیگر وجود این سیستمها باعث امیدواری در بین بسیاری از جوانان شده و آنها را به فعالیت جدی واداشته است. بسیاری از افراد در این شبکه ها با انگیزه بسیار زیاد، برای یادگیری مفاهیم مربوط به کسب و کار، بازاریابی، نحوه هدفگذاری و تعهد به آن و گسترش مهارتهای ارتباطی خود، تلاش می کنند و از طرف شرکت ها نیز کتب و
CDهای آموزشی بدین منظور در اختیار آنان قرار داده می شود. ارزش افزوده آموزش ایجاد شده برای افراد در این سیستمها، برای کشور به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست. از سوی دیگر سختکوشی و تلاش جدی برای یک هدف و کار سیستماتیک برای رسیدن به آن، در بسیاری از این افراد اثرات دراز مدت ایجاد می کند. در یک کشور در حال توسعه مانند ایران که ارزش کار و تلاش، از جایگاه خاصی برخوردار نیست، عادت کردن افراد به سختکوشی و تلاش زیاد برای یک هدف، باعث ایجاد جدیت و راه اندازنده انگیزش مثبت با ارزش است. سومین نکته مثبت این شبکه ها در ایران و ایجاد ارزش افزوده برای کشور، یادگیری کار تیمی است. معمولا شکل طراحی این شبکه ها به نحوی است که کسب سود یک فرد از طریق کسب سود افراد دیگر امکان پذیر است. این موضوع، ایجاد یک مکانیزم برنده – برنده می کند که افراد برای کار با یکدیگر در قالب یک تیم تلاش می کنند. فراگیری کار تیمی در کشور ایران که آموزشی در هیچ یک از مقاطع تحصیلی و کاری برای آن وجود ندارد و روابط افراد عمدتا بر اساس برنده – بازنده شکل گرفته است، یک مکانیزم تولید ارزش افزوده برای کشور، ایجاد می کند. همچنین برخلاف شکل سنتی روابط تجاری در ایران که عمدتا بر مبنای (بزن و در رو) شکل گرفته، روابط افراد در یک مکانیزم بازاریابی شبکه ای، طولانی مدت است که به مکانیزم برنده – برنده عنوان شده و به تغییر روحیه جمعی افراد در قالب یک تجربه جدید کمک می کند. البته متاسفانه بعضی از افراد سودجو و کوتاه فکر با همان فکر بزن و در رو وارد این شبکه ها می شوند که در مدت کوتاهی سود اندکی جمع آوری کرده و شبکه را دچار مشکل کرده و افراد دیگر را ترک می کنند که این مسئله لزوم وجود یک قانون منسجم برای این مدل تجارت را نشان می دهد.
با توجه به مطالب بیان شده، به نظر می رسد، بازاریابی شبکه ای در صورت اجرای صحیح می توان متضمن منافع بسیاری برای کشور باشد. همچنین به نظر می رسد که با توجه به پتانسیل بازار ایران در این زمینه، بازاریابی شبکه ای به عنوان یک روند جدید راه رشد خود را در جامعه پیدا کرده و می کند. در صورتی که با اندیشیدن تدابیر لازم، این روند اجتماعی در جهت مثبت هدایت نشود، به شکل خودجوش به حرکت خود ادامه می دهد که ممکن است لزوما متضمن تامین منافع کلی اجتماع نباشد. در عین حال استفاده از این روش، برای فروش محصولات ایرانی مانند فرش، صنایع دستی و زعفران در خارج از کشور، می تواند به عنوان یک فرصت مناسب برای رشد فروش در بازارهای جهانی در نظر گرفته شود. یکی از نکات حائز اهمیت در این موضوع، ایجاد پتانسیل رشد سریع در شرکت ها به عنوان پیش نیاز ورود به این سیستم کسب و کار است.


نوشته شده در : شنبه 16 مهر 1384  توسط : مدیریت .    نظرات() .

Foot Complaints
جمعه 13 مرداد 1396 10:08 ب.ظ
Wonderful article! That is the kind of information that should be shared around the internet.
Shame on the search engines for not positioning this submit upper!
Come on over and discuss with my web site . Thank you =)
brendamavraganis.wordpress.com
جمعه 13 مرداد 1396 05:43 ب.ظ
My spouse and I stumbled over here from a different web
page and thought I might check things out. I like what I
see so i am just following you. Look forward to looking over your web page
repeatedly.
What do you do for a strained Achilles tendon?
شنبه 7 مرداد 1396 01:39 ب.ظ
Hello mates, its enormous piece of writing regarding tutoringand entirely explained, keep it up all the time.
Lara
جمعه 16 تیر 1396 06:23 ب.ظ
I love reading an article that will make people think.
Also, thanks for permitting me to comment!
std clinics near me
سه شنبه 26 اردیبهشت 1396 04:00 ق.ظ
core از خود نوشتن در حالی که ظاهر شدن دلنشین در آغاز آیا واقعا حل و فصل کاملا با من پس
از برخی از زمان. جایی درون پاراگراف شما در واقع موفق به من مؤمن اما
تنها برای کوتاه در حالی که. من هنوز
مشکل خود را با فراز در منطق و یک خواهد را سادگی به پر کسانی که شکاف.
که شما در واقع که می توانید انجام من را بدون شک بود در گم.
Alphonso
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 01:37 ب.ظ
Paragraph writing is also a fun, if you know afterward you can write otherwise it is complicated to write.
رضا
یکشنبه 9 مهر 1385 02:10 ق.ظ
قابل توجه نتورک کارهای حرفه ای
آیا دوست دارید در شبکه ای کار کنید که فعالیت آن کاملا قانونی و بر اساس مصوبه اخیر مجلس باشد؟
آیا دوست دارید در شبکه ای کار کنید که خود و زیر مجموعه هایتان بجای خرید اجناس غیر ضرور و گران -اجناس متدوالی رو بخرید که واقعا به اونها احتیاج دارید و با قیمت واقعی ؟ مثل کامپیوتر-لوازم خانگی-کتاب-نوشت افزار و حتی مایحتاج منزل.
آیا دوست دارید در شبکه ای کار کنید که پورسانت شما به ریال و نقدا بحساب بانکی تان واریز شود؟
به یکی از وبلاگهای زیر مراجعه کنید: http://irangostar.blogfa.com/
http://irangostar.mihanblog.com/
یه دوست
جمعه 28 بهمن 1384 05:02 ق.ظ
سلام دوست عزیز
ما برای کسب درامد از اینترنت محیطی شفاف وساده و قانونی(مطابق با مصوبه مجلس شورای اسلامی) برایتان مهیا نموده ایم.
سایت فرهنگی ایران بین به عنوان تنها راه قانونی کسب درامد اینترنتی در ایران افتخار آنرا دارد که اصول سیستم شبکه ای خود را مطابق با مصوبه قانون مجلس شورای اسلامی در مورد تجارت الکترونیک و نتورک مارکتینگ در ایران همسو نماید.
شما میتوانید بدون پرداخت هزینه عضویت و با ثبت نام رایگان و به میزان فعالیت خود درامدی از 2 تا بیش از 50 هزار تومان در روز رو بدست آورید...
www.money4u.blogfa.com
or
www.money4u.blogsky.com
علی
پنجشنبه 27 بهمن 1384 05:02 ق.ظ
سلام
آموزش کسب درآمد اینترنتی (پولستان)در وبلاگم
حتما تشریف بیارین
بهترین سایت ریفرال گیری با 3.7 دلار حق وعضویت و14 رده و
سایت مطمئن وایرانی رفرال گیری مستر دلار
قربانتان
Http://pulestan.blogfa.com
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر