تبلیغات
شرکت سهامی عام تجارت الکترونیک - اولویت نخست روابط عمومی الكترونیك: اثربخشی؟ كارایی یا

امروز:

اولویت نخست روابط عمومی الكترونیك: اثربخشی؟ كارایی یا

» نوع مطلب : درباره ما ،

روابط عمومی الكترونیك :‌انتخاب یا الزام یادداشت كوتاهی بود از وبلاگ خوب روابط عمومی . گام اول برای ترویج روابط عمومی الکترونیک چیست؟ چگونه می توان مدیران روابط عمومی را توجیه كرد كه روابط عمومی الكترونیكی چیزی آرمانی و غیر قابل اجرا نیست ؟ و از همه مهمتر اینکه استراتژی ورود به عرصه روابط عمومی الكترونیك چه باید باشد ؛ تاكید بر فرآیند های كاری یا ارتباط با مخاطبین ؟ اینها چند سوالی بود كه از آقای امامی پرسیدم و ایشان هم پاسخ دادند و در ادامه این گفتگو پاسخ مفصلی بر نقش كارشناسان روابط عمومی ها در توجیه مدیران روابط عمومی و نیز كاربردIT در برنامه های كاری روابط عمومی پرداختند. اما نتیجه یک نظرخواهی ساده از خوانندگان این وبلاگ نشان داد که حدود 70 درصد پاسخگویان به موفقیت روابط عمومی ها در فضای سایبر امیدوارند. اما باید توجه داشت که پاسخگویان وبلاگ قطعا کسانی بوده اند كه آشنا به اینترنت و امكانات آن هستند و ترویج روابط عمومی الکترونیک به این سادگی نیست . همانگونه که در هر برنامه ارتباطی برای مخاطب باید برنامه ریزی کرد ، در ترویج روابط عمومی الکترونیک هم باید شرایط و وضعیت مخاطب را در نظر گرفت. سوال اول این است که اولویت نخست روابط عمومی الكترونیك؛ کارآیی باشد یا اثر بخشی ؟ اگر حركت به سوی روابط عمومی الكترونیك را استراتژی اصولی روابط عمومی بدانیم باید ابتدا اولویت های تبدیل روابط عمومی های سنتی را به روابط عمومی الکترونیک (e-Public Relations)مشخص كرد. آنچه كه ما در این مدت از روابط عمومی دیجیتال شنیدیم ( و كاملا هم مفید بوده ) به نظر می رسد بیشتر تاكید بر تحول ارتباط با مخاطبین و ضرورت های جدید روابط عمومی برای ارتباط با مخاطبین و رسانه ها بوده است که در حقیقت اثر بخشی روابط عمومی دیجیتال ا ست . بدین معنی كه نوشته ها و بحث های ارایه شده در پاسخ به این سوال بوده اند که روابط عمومی دیجیتال چه کمکی به حل مشکلات مخاطب سازمان می کند. هدف غایی روابط عمومی سایبر اثربخش تر کردن ارتباط با مخاطبین و رفع مشکلات ارتباطی است و فعالیت های نظری ، فرهنگ سازی ، ابزار سازی و آموزش روابط عمومی الکترونیک باید در راستای چنین هدفی باشد. اما مشکل عمده این رویکرد این است که هنوز روابط عمومی های ما حرفه ای نشده اند و دست به گریبان انواع و اقسام مشكلات در ارتباط با مخاطبین و تاثیرگذاری پیام های خود هستند و کارآیی لازم را در مجموعه داخلی روابط عمومی برای تحقق چنین هدفی نمی توان یافت. گرچه نباید هدف نهایی روابط عمومی سایبر را با تجهیز روابط عمومی به امکانات نرم افزاری و سخت افزاری متنوع فراموش کرد ولی باید توجه داشت که تنها روابط عمومی کارآمد می تواند حضور موفقی در فضای سایبر داشته باشد. متاسفانه کمتر به كارآیی فرایندهای کاری روابط عمومی پرداخته شده و تعجب نباید کرد اگر روابط عمومی های سنتی در بهترین حالت روابط عمومی سایبر را یک وضعیت ایده آل برای آینده دور خود تصور کنند ؛ نه وضعیت مطلوب و عملی که می تواند مشکلات فعلی آنها را نیز حل کند. تاکید بر اینکه اولویت نخست روابط عمومی الکترونیک ، کارآیی بخشی به روابط عمومی ها باشد بدین معنی است که در گام اول وجهی از روابط عمومی سایبر را ترویج کنیم که بتواند همان روابط عمومی سنتی را با فضای ارتباطی خاص خود ، کارآمد تر کند و سیستم های اطلاعاتی و ارتباطی روابط عمومی با بهره گیری از ICT بهبود یابد. برای مثال روابط عمومی ها از بانک اطلاعات تخصصی به روز و کامل که بتواند فعالیت سازمان ، رسانه ها و مخاطبین خود را در اختیار برنامه ریزان ارتباطی قرار دهد ، محروم هستند. عدم توجه به واقعیت های روابط عمومی های سنتی در ترویج روابط عمومی الکترونیک مثل این است که روابط عمومی نحیف سنتی را بخواهیم در فضای ارتباطات تعاملی سایبر قرار دهیم ، بدون اینکه قبلا توانایی های لازم را در اختیارش گذاشته باشیم. پذیرش روابط عمومی سایبر با همه ملزومات آن در این شرایط غیر ممکن است. ازآنجاییکه اولویت ها را همیشه مشكلات و گلوگاهها تعیین می كنند به نظر می رسد اولویت اول ترویج روابط عمومی الکترونیک ، تبیین مزیت های آن برای کارآمد کردن روابط عمومی در انجام فرایندهای کاری اش قرار دهیم و البته فراموش نکنیم که مجهز ساختن روابط عمومی به سیستم های جدید ارتباطی و اطلاعاتی قدم اول است برای همان هدف اصلی یعنی کمک به حل مشکلات ارتباطی مخاطبین سازمان .


نوشته شده در : جمعه 11 شهریور 1384  توسط : مدیریت .    نظرات() .

How can you get taller in a week?
شنبه 25 شهریور 1396 02:30 ب.ظ
Thank you for the auspicious writeup. It in fact was a
amusement account it. Look advanced to far added agreeable from you!
However, how could we communicate?
BHW
پنجشنبه 31 فروردین 1396 09:51 ق.ظ
Howdy! This post could not be written any better!
Reading through this post reminds me of my old room mate!
He always kept chatting about this. I will forward this post to
him. Pretty sure he will have a good read. Many thanks
for sharing!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر